За даними
профілактичного медичногообстеженнястанздоров’ядітейщорокупогіршується,збільшуєтьсякількість учнів
зхворобамиопорно-рухової, серцево-судинної, дихальної,
ендокринної систем. Чому? Адже вшколах
великічистікласи,вміру озеленені,гарнооформлені,наналежномурівні поставлено культурно-оздоровчу,виховнуроботу. Формування ціннісної мотивації дітей
на здоровий спосіб життя, виховання здорової людини — процес досить складний і суперечливий.
Має минути не один рік роботи, щоб довести до свідомості кожної дитини той
факт, що стан здоров'я й творчих можливостей людини майже на 70% залежить від
неї самої, від рівня і стилю її життя, від чинників зовнішнього середовища, а
також те, що здоров'я є життєвою основною.
Актуальність
цього питання зростає з кожним роком. Виникаєнеобхідністьаналізувати станроботи,
мислити,визначати напрями діяльності
всіх освітніх ланок, пропускаючи їх через призму здоров’язбереження
молодого покоління.
Одним
із пріоритетів діяльності загальноосвітніх навчальних закладів Первомайської
міської ради є системне впровадження здоров'язберігаючих педагогічних
технологій за 4 напрямками:
збагачення духовної сфери дітей;
зміцнення
їх фізичного здоров'я;
підтримка психічного здоров'я (забезпечення умов психологічного комфорту, уникнення стресових ситуацій,
психологічну реабілітацію, засвоєння засобів саморегуляції);
сприяння соціальному здоров'ю (забезпечення соціальних потреб та інтересів,
соціальну адаптацію, формування потреби вести здоровий спосіб життя).
Увага педагогічних колективів зосереджена на таких
актуальних питаннях:
забезпечення
умов та механізмів використання технологій, які зберігають здоров'явідповідно до нормативно-правових актів,
документів;
формування громадської думки щодо
пріоритету захисту здоров'я (фізичного, психічного, соціального, духовного)
дитини; взаємозв'язок школа — родина — державні установи — громада — соціокультурні системи;
об’єднання та координація зусиль
державних і громадських організацій, об'єднань, фондів, дітей та родин з метою
узгодження спільних дій, спрямованих на збереження здоров'ядитини;
створення умов для забезпечення
здорового середовища проживання, зміцнення здоров'ядітей, їхнього фізичного розвитку;
здійснення профілактикисоціального неблагополуччя дитини;
удосконалення системи
превентивного виховання.
Система
роботи методичної служби міста в цьому напрямку представлена рядом
науково-методичних семінарів:
«Здоров’язберігаючі технології в
навчально-виховному процесі» для заступників директорів з
навчально-виховної роботи на базі Тошківської ЗШ І-ІІІ ст. №22;
«Створення школи здорового способу
життя як педагогічної системи формування особистості учня»длядиректорів
шкіл, позашкільних закладів на базі Золотівської ЗШ І-ІІ ст.№5;
«Шляхи формування
здоров’язберігаючої компетентності учнів у навчально-виховному процесі»для
вчителів початкових класів, вчителів фізичної культури та основ здоров’я на
базі ПММК;
«Якість
освіти в аспекті Школи сприяння здоров’ю» для педагогічного колективу Первомайської ЗШ І-ІІІ ст.
№30 в рамках І підготовчого етапу регіонального експерименту за участю
наукового консультанта Дьяченка Б.А., проректора з науково-педагогічної роботи ЛОІППО, кандидата
педагогічних наук, доцента.
Згідно з планом роботи методичного кабінету були проведені тематичні
засідання міських методичних об'єднань вчителів-предметників, тренінги,
майстер-класи.З
метою створення сприятливого здоров'язбережувального освітнього середовища,
збереження та зміцнення здоров'я дітей і молоді проведено моніторингового дослідження "Рівень рухової активності
як провідна детермінанта формування здорового способу життя дітей і молоді".
В рамках виконання регіональної спеціальної програми боротьби зі СНІДом
проведено дослідження «Моніторинг і оцінка ефективності
навчально-просвітницьких програм, спрямованих на превентивну освіту».
Збільшується число
педагогів, які пройшли навчання за методикою розвитку життєвих навичок та
отримали сертифікат тренера. В школах відкрились факультативні курси «Здоровий
спосіб життя», «Азбука здоров'я», «Пізнай себе», «Моє здоров'я».
Наразі шість навчальних закладів
Первомайської міської ради мають статус експериментальних регіонального рівня. Педагогічні
колективи СШ №6, ПБГ, ЗБГ, ГБГ, ЗШ №30, ЗШ №22 опановують інноваційні види
освітньої діяльності, активно впроваджують в практику роботи сучасні
педагогічні технології. У ЗНЗ нового типу: спеціалізованій школі, гімназіях
навчальний процес характеризується підвищеною інтенсивністю. Природно, що за
таких умов проблема збереження та цілеспрямованого формування здоров’я дітей
набуває виключну значимість.
Стрімке впровадження інновацій в
навчально-виховний процес потребує критичного сприйняття наявних результатів
експериментальної діяльності у співвідношенні іззабезпеченням здоров’язберігаючого освітнього
простору учнів. Саме тому Первомайський міський методичний кабінет систематично
веде ретельнупідготовку шкільних
психологів та соціальних педагогів до роботи в нових умовах експериментальної
діяльності, навчає науковій організації психолого-педагогічного супроводу
з метою моніторингового дослідження психічного та морального здоров’я
учнів.
Увагу
керівників ЗНЗ, вчителів, психологів, соціальних педагогів і всіх, хто
причетний до навчання й виховання дітей необхідно акцентувати на пріоритеті
здоров’я як обов’язковій умові освітнього процесу.Найціннішим є усвідомлення педагогами того
факту, що здоров’язберігаюча технологія не альтернатива іншим педагогічним
системам і підходам. Здоров’язберігаючі
освітні технології – це якісна характеристика будь-якої іншої освітньої
технології.